Arbo, Øystein

Teknikk
Bokdesign, Typografi

Artist statement

-- Åpent atelier lørdag 17. september 2022 --
Aldea, 7. etasje

I min praksis som typograf og bok-designer arbeider jeg med enkeltpersoner og institusjoner; gallerier, kunstnere, arkitekter og forleggere med en rekke prosjekter innen bok-design, skriftdesign, utstillingsdesign, identiteter og nettsteder. Studioet tilnærmer seg hvert prosjekt mest mulig fri fra forutinntatte idéer, meninger og holdninger, med en preferanse for å la innholdet og konteksten til prosjektene lede og informere hver detalj: format, materiale, farger, typografi, trykk og innbinding.

Besøksadresse
Aldea, C. Sundts gate 55
5004 BERGEN

Kontakt
Telefon: 45373130
E-postadresse: studio@oysteinarbo.com
Web: http://oysteinarbo.com

CV

Øystein Wigum Arbo

Utdanning
2010–11: MA Book Design, Department of Typography & Graphic Communication, University of Reading, UK

Arbeidserfaring
2017–: Øystein Arbo studio. Bergen, NO
2012–17: John Morgan studio. London, UK
2012: Phaidon Press. London, UK
2012: Hand & Eye letterpress. London, UK

Utvalgte prosjekter
2022: Material Statements, Nina Malterud. Kode Bergen / Hatje Cantz, NO / DE
2021–: Vindusgrafikk for utstillinger ved Aldea. Bergen, NO
2018: Cows by the Water, Albert Oehlen, Palazzo Grassi & Marsilio Editori. Venezia, IT
2016–18: The Royal Academy of Arts (veifinning). London, UK
2013–17: ArtReview magazine (art direction), ArtReview. London, UK
2017: Antony Gormley, Antony Gormley & Martin Caiger-Smith, Rizzoli. London, UK
2016–17: The Royal Opera House (veifinning), London, UK
2016: Drunk Brown House, Helen Marten, Serpentine galleries & Koenig Books. London, UK
2016: The Artist’s Institute. NYC, NY, USA
2016: Pierre’s Magazine, Pierre Huyghe, The Artist’s Institute & Koenig Books. NYC, NY, USA
2016: Ragnar Kjartanssom, Leila Hasham (utstilling / bok-design), Barbican & Koenig Books. London, UK
2016: Cubes and Trees, Ai Weiwei, The Heong Gallery. Cambridge, UK
2015: white, Edmund de Waal, Royal Academy. London UK
2015: The World of Charles and Ray Eames, Catherine Ince (bok-design / utstilling), Barbican & Thames & Hudson. London, UK
2013–15: Tate Britain (veifinning / bok-design). London, UK
2014: Some Canterbury Tales, Monster Chetwynd, Four Corners Books. London, UK
2013: Homey, Thomas Grünfeld, DruckVerlag Kettler, Museum Morsbroich. Leverkusen, DE
2013: Museo Jumex, (Identitet / Veifinning / bok-design). Mexico City, MEX
2013: The Universal Addressability of Dumb Things, Mark Lekcey, Hayward Publishing. London, UK
2012: Common Ground, med David Chipperfield Architects. Venezia, IT

Utvalgte priser
2015: The Most Beautiful Swiss Books, Federal Office of Culture FOC. Bern, CZ. For ‘Pierre’s magazine’
2013: Design of the year, Design Museum. London, UK. For Common Ground, Venice Architectural Biennale
2012: Design of the year, Design Museum. London, UK. For AA Files

Blank dummy fra produksjonen av monograf for Antony Gormley, 2017
Side fra publikasjonen ‘Material Statements’ av Nina Malterud. Kode, 2022
Trappeoppgang med ankomstskilt i bladgull installert av skiltmaler Philip Surey, Burlington Gardens, Royal Academy of Arts, London © Simon Menges